dinsdag 5 oktober 2010

Bea zonder de Trix

Stugheid van God

 
30 jun, 14:23
Stugheid van God?

Ik zou wel eens een brief naar God willen schrijven, weet je dat? Gewoon zo'n brief die je dan op een gegeven moment op de bus doet, en waarvan het dan na een dag aankomt, zo'n brief waar je dan vurig van hoopt dat er een antwoord op komt. Ik zou zoveel vragen, zoveel vertellen. Gek genoeg ben ik dan ook nog vooral benieuwd naar Zijn handschrift, of zouden ze in de Hemel zo ver zijn, dat Hij zijn brieven tikt? Ach, het zal wel niet, want Sinterklaassie heeft ook gewoon nog zijn Grote Boek. God heeft ook een Groot Boek, maar Goddank, komt mijn naam daar nog niet letterlijk in voor, wel qua schaap en zonderaar maar nog Goddank geen Lisanne Herder. Al vraag ik me soms wel af of God niet wat meer tijd in me had moeten steken, want als ik mezelf in mijn ogen zie, dan denk ik "Kind, doe wat aan je haar, en doe wat aan je lach!" Liever gezegd zeg ik dan, "Oh Lisanne, wat doe je de wereld aan met jezelf? Maar gelukkig (geloof ik) ziet God mij anders, die ziet mij als Perfect. Ik zie mezelf meer als defecte perfectie, maar goed meningen verschillen, en eigenlijk is het een no go om met God te gaan discusseren. Wie denk ik wel niet dat ik ben? Je bent toch zeker God nie?! Nee, dat zit ik je net uit te leggen, fijn dat je zo goed oplet. Sorry trouwens dat ik God vergelijk met Sinterklaas, of Sinterklaas met God, maar eigenlijk zie ik het wel zo. Wat nou, Sinterklaas bestaat niet? Nee, dat komt omdat God het is! Duh! Ik zie God (wel zonder stoomboot en zwarte pieten, dat dan weer wel) op zo'n goudrode fluwelen Troon zitten, met zijn Boek op zijn schoot, want God ziet wel alles, maar God is oud, en misschien stiekem wel vergeetachtig dus moet Hij ook dingen opschrijven. Maar niet spotten met God he? Nee nee. Ik pas op. Wat ik wilde vertellen was, is dat ik God op zijn Troon zie zitten, met zo'n Groot Boek, en dan naast hem zit Jezus. Jezus ziet er dan nog steeds uit zoals Hij afgebeeld staat in Katholieke Kerken en natuurlijk de films. Goddelijk mooi lang haar - dat het liefst donker bruin, en golvend. - en dan een wit te groot gewaad, zeg maar rustig formaat gordijn aan Zijn lijf. O ja, en de sandalen, vroeger noemde men die nog gewoon sandalen, en nu heeft Jezus misschien ook wel Berkinstocks, en om over de lengte van Zijn sikkie maar te zwijgen. Ik weet dat ik God niet mag voorstellen volgens de Bijbel, maar misschien een idee voor streng gelovigen; God heeft ook mij gemaakt, dus een gevoel voor humor heeft Hij zeker te weten, dus ik denk dat je best mag lachen in de Kerk, terwijl U/jij met je psalmenboekje in de Kerk zit te hopen dat je niet vals zingt. Het boeit mij evenmin, en God gaat U/jou echt niet in de Hel stoppen als je vals zingt. misschien vind Hij dat wel juist grappig. Ik weet wel in iedergeval dat ik dat kan waarderen als mensen hun stugheid en toch wel een soort van stoffigheid laten varen. Ik vind dat mooi. God heeft ook andere muziek uitgevonden, dus je mag je stoffigheid af doen. Het mag. Je gaat niet naar de Hel. Al zou je het graag willen, je gaat niet. Ik vind het ook een bizar idee dat je alleen mee mag zingen als je een mooie stem hebt, tuurlijk is het mooier als je Ave Maria ook als Ave Maria hoort met een sopraanschallige stem, maar wat is er mis met een kraakje? Helemaal niets. Maar goed, ik dwaal af. Waar ik heen wil, is dat God volgens mij een stuk minder star is, en zwaar op de hand dan sommige Kerken denken en vooral doen. God gaat ook niet (tenminste dat hoop ik voor Hem) in het zwart gekleed en zwarte kouzen aan en met een hoed op in de Kerk zitten. Stel je voor.

God zit boven op zo'n wolkje met een Hawaii T-shirt aan, een borrel te drinken, terwijl Zijn Engelen hem van een beetje frisse lucht voorzien. Zie je het voor je? Hier kom jij dan aan met je zwarte klederdracht omdat je anders denkt dat God je niet accepteert. Ik vind het prima als je je in die kleren fijn voelt, maar doe het niet omdat je dan denkt dat God meer van je houdt. Misschien is God wel een stoere rocker, of een heavy metal freak, of een raggaedude. Het maakt Hem allemaal niet uit, want Hij heeft je gemaakt zoals je bent. Maar wat ik in mijn brief zou schrijven? Ik weet het niet, maar ik zal in ieder geval vragen of hij Twitter of Facebook heeft, en een potje met me zou willen rocken. God is namelijk niet suf, en oud. God is God. Hij heeft alles gemaakt, en bovenal. God is watching... Give him a friggin hot good show! 

Louie

 
26 dec, 22:18
Het is winter en er ligt zeker wel een halve meter sneeuw op de stoep als ze vanaf haar bank naar buiten kijkt. "God, eindelijk sneeuw! We hebben al in jaren geen witte kerst gehad." Waarom ze zo blij was met die sneeuw, dat wist ze eigenlijk niet zo goed. Het gaat haar zeker niet om de Kerst, want de Kerstgedachte was allang verdwenen en zou na die laatste keer - eeuwen geleden - ook niet meer terugkomen. De wereld lijkt vele malen zachter en liever als het wit is, alsof het ieder moment kan zeggen dat het heel veel van je houdt en ook zo gemeen glad is, alsof ze ook kan zeggen dat ze je haat. Verwarrend en eng. Ze staat op van de bank en loopt naar de keuken waar de waterkoker staat, en heeft aangegeven klaar te zijn met het koken van het water. Ze tilt de waterkoker op van de houder, pakt een beker en schenkt een kopje heet water voor zichzelf in.
"Thee of warme chocomel?" vraagt ze zich af, terwijl ze met een zakje Pickwick en een zakje oplosbare chocomel van Nestle in haar handen staat. Besluitloos. "Ik kan nooit kiezen, zelfs dit is al lastig!" mompelt ze. "Links of rechts?" Ze kijkt naar allebei de bekers waar evenveel heet water in zit. Zo kiest ze altijd als ze niet kan beslissen, soms voelt ze zich extreem rechts, en dan weer extreem links. Vandaag voelt ze zich links en besluit te gaan voor de kop warme chocomel, want zo ging dat als ze links was, dan is het de chocomel, rechts is het de thee. Structuur en vooral niet vanaf te wijken, maar eigenlijk was het een structuur waar ze zelf niks van begreep en hoogstpersoonlijk het liefst tegenaan zou schoppen, maar als die structuur er niet was, was het ook niet goed. Misschien is structuur wel het verkeerde woord en moet ik zeggen "mogelijke houvast."

Laten we het daar maar op houden. Met de kop chocomel ingeschonken gaat ze terug op de bank zitten en haar dikke Dikkie Dik rode kater kat, besluit het zelfde te gaan doen. Rooie Louie droptzijn dikke homp vet wat een lijf moet voorstellen zo dicht mogelijk naast haar neer. "Ga je ook mee kwijlen op de lesbische vrouwtjes van 
Grey's Anatomy, Louie?" grinnikt ze terwijl ze hem liefdevol over zijn kop aait. Ze houdt van Grey's Anatomy om de onwaarschijnlijkheid van de Grey's realiteit in de daadwerkelijke realiteit. Behalve dan die kussende potten, daar zou ze zelf wel mee willen flikflooien, maar verder niet. Verder bleef het alleen maar Amerikaans en niet iets wat dichtbij haar kon komen. Afstand is het sleutelwoord.

Na Grey's Anatomy is ze verdrietig, en Dikkie Dikke Louie rooie kater kat, probeert haar te troosten door nog dichter tegen haar aan te gaan liggen. 
"George is dood!" is een van de weinige dingen die ze nog uit kan brengen. "Izzie gaat ook dood! Maar dat mag niet, niet nog een dode", snikt ze. Ze keek dit toch om de afstand te kunnen bewaren tussen haarzelf en haar realiteit? Maar George is harstikke dood in een serie, en toch snotterde ze zo hard alsof Louie, haar vader of wie dan ook naast haar dood was gegaan. Dikke Louis lag nog steeds naast haar, nou ja, bijna op haar te wachten totdat de storm was gaan liggen. Dikke Louie bleef wachten totdat ze weer bij zichzelf was aangekomen. Louie deed. De afstand tussen haar en Grey's Anatomy - wat nog steeds een TVserie is, met een gemaakte realiteit - en de realiteit van haar die nu zo'n beetje als een klein vogetje op de bank zat, was verdwenen.

Ze haalde nog eens diep adem en probeerde zichzelf te kalmeren. Het is geen realiteit, het is TV. TV, geen realiteit. TV realiteit is het.

Ze stond op van de bank en drukte de TV uit. Ze liep naar de keuken om haar kopje op het aanrecht te zetten; afwassen deed ze later wel. Dikke rooie Louie had besloten dat hij wel weer kon rondlopen, maar week geen enkel moment echt van haar zijde. 
In Case of Emergency zal de kat wel gedacht hebben. Louie de rooie Dikkerd, was haar politieagent en haar 112 bij spanningen, en Louie vond het allemaal wel prima, Louie weet niet anders.

De kat was de enige die toch redelijk geslaagd was in het kunnen winnen van haar hart. De rest was verdeeld in hokjes, zwart en wit. Ze waren Hemels Goed, of Intens Satans Waardig, beide was niet echt goed in normalere mensen ogen, ze heeft er al veel preken over gehad dat ze niet zo mocht denken. Ze kon alleen niet anders, ze wilde geen pijn meer. Alleen Louie was er in geslaagd om haar nog nooit pijn te doen. Louie was veilig. Ze wilde wel vaak bij anderen dichtbij komen, maar ze kon het niet laten om haar katachtige klauwen uit te slaan als ze vond dat ze te dichtbij kwamen. Het schrok ze af, maar ze was bang. 
"Izzie is ook bang omdat ze doodgaat en duwt mensen van zich af, en iedereen begrijpt dat, Louie!" Maar niemand begrijpt mij als ik zeg dat ik bang ben voor het leven, en het leven gewoon raar vind."

Louie is gewoon wederom gewoon Louie en staat bij haar. "Ik kan niet eens goed keuzes maken, ik kan niet eens vertrouwen, Louie, ik kan gewoon niets met mezelf." Ik ben dus ik besta en ik mag dit voelen. "Louie als dit een soap was, was dit een hele slechte.

Weet je wat? Ik ga in sprookjes geloven, en wacht op mijn geluk.

En ze probeerde nog zolang te zoeken naar geluk en gelukkig te zijn.

Geluk(kig) had ze dikke Dikkie Dik rode kater kat Louie nog en was de kerst zo voorbij.
There is nothing to worry about..

Bea zonder de trix

 
  •  
25 dec, 17:17
Mijn vader, moeder, Beppe (Fries voor oma) en ik zaten voor de TV toen de koningin haar o zo Kerstige uitspraak hield. Nou ja, eerlijk is eerlijk; ik kwam achter de PC vandaan, omdat er aan mij gevraagd werd of ik ook een stukje zelfgemaakte appeltaart wilde van Beppe. Natúurlijk wilde ik wel een stukje, je bent gek als je die afslaat. Ik zie de Koningin zitten, met haar handen over elkaar heen gevouwen en haar gezicht zo vol rimpels dat ze met haar normale blik nog zorgelijker zou kijken dan als ze echt bezorgd zou kijken. Een toespraak over hoe Nederland nu is, en dat het niet uitmaakt welke levensovertuiging je hebt, dat het dan alsnog Kerst is. Je snapt al wel dat ik weinig van die toespraak heb gezien, want alleen daar zou hij wel niet over gegaan zijn. Ik vroeg me af welke troonrede de Koningin zelf zou schrijven als ze de kans zou krijgen. Verschilt hij daadwerkelijk niets met wat die mannetjes haar voorschrijven? Zou Hare Majesteit dan echt elk woord nog emotieloos kunnen zeggen als het niet meer zo ver van haar bed staat? Wat als het Koningshuis enkel een titel was, een ongelukstitel en je net zo moest leven als de andere mensen maar wel om de zoveel tijd een troonrede moest houden en verkondigen hoe kut het nu gaat? Zou ze het dan nog zo ijskoud kunnen brengen? Ik denk het niet. Nu doet het haar volgens mij vrij weinig, want zolang Meneer Willem - Alexander en Mevrouw Maxima Argentina nog als het ene huis in Mozambique niet kan, een ander huis kunnen kopen.. Dan maak je mij niet wijs dat ze er wat van voelen. Ik bedoel Christina ziet er niet meer of minder om want die kan zoieso geen daglicht verdragen.

De drie A's hebben er nu niet minder liefde van Pappie door, want Pappie en Mammie zorgen wel dat ze goed zitten.

Maar wat zou er gebeuren als we het Koningshuis werd afgeschaft? Johan Vlemmix moet een andere hobby zoeken, maar verder? Ik ben daar echt benieuwd naar. Ik ben niet anti Koningshuis, en ik ga ook niet zitten te verkondigen dat ik Karst T. begreep want dat deed ik ook niet, want als je dan een aanslag pleegt, doe het dan op zijn minst met een limousine denk ik dan, maar dan zou ik hem waarschijnlijk niet begrijpen en hem waarschijnlijk alleen maar nog meer een eikel vinden. Ik snap alleen wel dat geld gedeelte. Ze krijgen zoveel geld, en wat doen ze er eigenlijk voor? Een beetje blaadjes voor lezen, wat ook best een kunst kan zijn, linten knippen en dat soort dingen levert zoveel geld op, alleen omdat zij Hare Majesteit is of in iedergeval een belangrijk van het Koningshuis. Wat zou er gebeuren als het Koningshuis werd afgeschaft?

Zouden ze dan meer doen qua socialiteit en samengehorigheid dan nu? Ze waren in iedergeval net als ons met hun eigen interesses en irritaties en dat is meer dan dat we nu te zien krijgen.

Ik bedoel hier ook niet mee dat ze niet goed werk afleveren, want ze doen waar ze goed in zijn, maar zouden ze meer in hun mars hebben? Je ziet zo weinig van hun.

Wat voor een toespraak zou Bea schrijven als ze er zelf wat tijd in mocht steken, en haar eigen mening mocht geven? Wat voor een mens zou Johan Vlemmix worden als Bea wat menselijker zou lijken? Nog lijper. Of zou hij zich inhouden omdat Bea vindt dat hij zich idioot gedraagt voor haar, waarop zij dan weer zegt; "ik ben ook maar een mens?" Zou iemand die stoelgang problemen heeft die nu niet meer hebben omdat Beatrix heeft bekend die ook te hebben? "Zelfs ik schijt de boel onder, waar doe jij nou moeilijk over?!" Want dat kunnen sommige zich ook niet voorstellen, dat de Koningin ook poept en ongesteld was en nu misschien in de overgang is geweest.

Ja, je ziet het niet, maar zij en dat hele Koningsfamilietje van haar, zijn mensen. Maar dat mogen wij niet zien, omdat zij de Koningin is, en het Hoofd van Nederland is. Ze heeft wel een mening, maar doet die ertoe als alles al geschreven staat voor je? Hoef je dan nog wel te denken? Ik denk het niet, maar ik denk dat ze het wel kan. Alleen wil ik het zien, ik wil de troonrede van Bea zelf horen..

Ze is de Koningin van Nederland, maar maak er geen ijskoningin van want ze kijkt vaak zo alsof ze de looks van Jerney Kaagman heeft overgenomen.
Mensch.. Durf te leven, durf te zijn. Het mag.

Landgenoten!

Vandaag heb ik een kutdag, en heb ik obstipatie, en totaal geen zin om die stomme pleerol voor te lezen. Zoek het maar uit!
Gegroet, Bea zonder de trix.

Mens..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten