dinsdag 5 oktober 2010

Stugheid van God?

Stugheid van God? 

Ik zou wel eens een brief naar God willen schrijven, weet je dat? Gewoon zo'n brief die je dan op een gegeven moment op de bus doet, en waarvan het dan na een dag aankomt, zo'n brief waar je dan vurig van hoopt dat er een antwoord op komt. Ik zou zoveel vragen, zoveel vertellen. Gek genoeg ben ik dan ook nog vooral benieuwd naar Zijn handschrift, of zouden ze in de Hemel zo ver zijn, dat Hij zijn brieven tikt? Ach, het zal wel niet, want Sinterklaassie heeft ook gewoon nog zijn Grote Boek. God heeft ook een Groot Boek, maar Goddank, komt mijn naam daar nog niet letterlijk in voor, wel qua schaap en zonderaar maar nog Goddank geen Lisanne Herder. Al vraag ik me soms wel af of God niet wat meer tijd in me had moeten steken, want als ik mezelf in mijn ogen zie, dan denk ik "Kind, doe wat aan je haar, en doe wat aan je lach!" Liever gezegd zeg ik dan, "Oh Lisanne, wat doe je de wereld aan met jezelf? Maar gelukkig (geloof ik) ziet God mij anders, die ziet mij als Perfect. Ik zie mezelf meer als defecte perfectie, maar goed meningen verschillen, en eigenlijk is het een no go om met God te gaan discusseren. Wie denk ik wel niet dat ik ben? Je bent toch zeker God nie?! Nee, dat zit ik je net uit te leggen, fijn dat je zo goed oplet. Sorry trouwens dat ik God vergelijk met Sinterklaas, of Sinterklaas met God, maar eigenlijk zie ik het wel zo. Wat nou, Sinterklaas bestaat niet? Nee, dat komt omdat God het is! Duh! Ik zie God (wel zonder stoomboot en zwarte pieten, dat dan weer wel) op zo'n goudrode fluwelen Troon zitten, met zijn Boek op zijn schoot, want God ziet wel alles, maar God is oud, en misschien stiekem wel vergeetachtig dus moet Hij ook dingen opschrijven. Maar niet spotten met God he? Nee nee. Ik pas op. Wat ik wilde vertellen was, is dat ik God op zijn Troon zie zitten, met zo'n Groot Boek, en dan naast hem zit Jezus. Jezus ziet er dan nog steeds uit zoals Hij afgebeeld staat in Katholieke Kerken en natuurlijk de films. Goddelijk mooi lang haar - dat het liefst donker bruin, en golvend. - en dan een wit te groot gewaad, zeg maar rustig formaat gordijn aan Zijn lijf. O ja, en de sandalen, vroeger noemde men die nog gewoon sandalen, en nu heeft Jezus misschien ook wel Berkinstocks, en om over de lengte van Zijn sikkie maar te zwijgen. Ik weet dat ik God niet mag voorstellen volgens de Bijbel, maar misschien een idee voor streng gelovigen; God heeft ook mij gemaakt, dus een gevoel voor humor heeft Hij zeker te weten, dus ik denk dat je best mag lachen in de Kerk, terwijl U/jij met je psalmenboekje in de Kerk zit te hopen dat je niet vals zingt. Het boeit mij evenmin, en God gaat U/jou echt niet in de Hel stoppen als je vals zingt. misschien vind Hij dat wel juist grappig. Ik weet wel in iedergeval dat ik dat kan waarderen als mensen hun stugheid en toch wel een soort van stoffigheid laten varen. Ik vind dat mooi. God heeft ook andere muziek uitgevonden, dus je mag je stoffigheid af doen. Het mag. Je gaat niet naar de Hel. Al zou je het graag willen, je gaat niet. Ik vind het ook een bizar idee dat je alleen mee mag zingen als je een mooie stem hebt, tuurlijk is het mooier als je Ave Maria ook als Ave Maria hoort met een sopraanschallige stem, maar wat is er mis met een kraakje? Helemaal niets. Maar goed, ik dwaal af. Waar ik heen wil, is dat God volgens mij een stuk minder star is, en zwaar op de hand dan sommige Kerken denken en vooral doen. God gaat ook niet (tenminste dat hoop ik voor Hem) in het zwart gekleed en zwarte kouzen aan en met een hoed op in de Kerk zitten. Stel je voor. 

God zit boven op zo'n wolkje met een Hawaii T-shirt aan, een borrel te drinken, terwijl Zijn Engelen hem van een beetje frisse lucht voorzien. Zie je het voor je? Hier kom jij dan aan met je zwarte klederdracht omdat je anders denkt dat God je niet accepteert. Ik vind het prima als je je in die kleren fijn voelt, maar doe het niet omdat je dan denkt dat God meer van je houdt. Misschien is God wel een stoere rocker, of een heavy metal freak, of een raggaedude. Het maakt Hem allemaal niet uit, want Hij heeft je gemaakt zoals je bent. Maar wat ik in mijn brief zou schrijven? Ik weet het niet, maar ik zal in ieder geval vragen of hij Twitter of Facebook heeft, en een potje met me zou willen rocken. God is namelijk niet suf, en oud. God is God. Hij heeft alles gemaakt, en bovenal. God is watching... Give him a friggin hot good show! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten