zondag 17 oktober 2010

Vroeg ik er soms om?

Normaal ben ik niet zo van het schrijven over dingen omtrent mijn handicap, omdat ik niet zielig gevonden wil worden, en ik meestal wel om kan gaan met idioten die dingen roepen. Daarom ben ik ook standup comedy  begonnen, maar dit sloeg echt alles. Ik was gisteren bij Bijbabbelen met Arie Koomen, Menno Stam en Wilko    Terwijn. Het was hartstikke leuk, en ik heb echt gelachen, maar waar ik niet tegen kan is dat er naderhand iemand naar me toe komt, en die dan zegt dat "Gehandicapten het zo makkelijk hebben." Dat gebeurde dus gisteren. Normaal kan ik daar tegen en kijk ik gewoon terug, wat kan mij dat nou schelen dat ze kijken? Maar deze desbetreffende man maakte dat voor mij echt onmogelijk. Hij keek me aan alsof hij voor het alsof een of andere nerd iets nieuws had uitgevonden en dat een wereldwonder was, hij keek me aan, raakte met zijn handen mijn piercings aan. Gast ze zitten aan MIJ vast, blijf met je gore klauwen van me af, ik ben geen ding. Toen kwam eerlijk waar de meest domme opmerking die ik deze eeuw heb gehoord waarna vanaf zijn kant een enorme lezing kwam over mij, die hij nog nooit heeft gezien, en nooit meer gaat zien, maar die hij wel dacht te kennen. Toch gek dat ik die man dan weer niet ken, en hij wel zonder glazen bol, mij dacht te kunnen vertellen wie ik was, en wie ik worden zou.

"Goh, ze zitten in jou! Ik had niet verwacht dat jij dat zou kunnen! Goh, ik had dan ook niet verwacht dat iemand dat bij een gehandicapte zou willen doen, ik bedoel; jullie zijn toch een stelletje uitkeringtrekkende mongolen, die je maar beter op kunt ruimen, die je net zo hard moet uitroeien als bij wilde ratten het nodig is om vergif te strooien. Jullie moeten dood, en jullie hebben veel te dure rolstoelen, en wat krijgen we er voor terug als maatschappij? Noppes, jullie zijn vuil, verdienen het niet om te leven, en de meest walgelijke uitwerpselen die je moeder ooit gehad heeft."  Ik zit ondertussen helemaal verbouwereerd in mijn stoel, en op de automatische piloot vraag ik hem of hij racistisch is, en of hij de VVDert is. Hij geeft geen antwoord. De barchick van die avond die kijkt hem ook aan met zo'n blik, dat hij echt nu moet weggaan, anders dan haalt ze hem weg. Hij besluit uiteindelijk te gaan, en ik.. ik kijk nog steeds even verbouwereerd als een kwartier geleden. Ze vraagt of het goed met me gaat. Ik knik en ik zeg dat ik dat wel gewend ben. Ik ben het in zekere zin ook wel gewend, maar op deze manier nog nooit. 

Ik kan er niks aan doen dat ik in een rolstoel zit, ik kan er niks aan doen dat ik aan een lichamelijke handicap lijd, ik kan er ook niks aan doen dat ik niet kan werken, dat hebben mijn handicap en een aantal andere klootviolen (zonder trommel en fluit) voor me verkloot. Ik lijd aan fucking Borderline, ook door klootviolen als jij! Daarom trek ik een uitkering, als ik er al een "trek." Maargoed, dat zul jij nooit begrijpen, want je hebt het niet. Ik zou het je bijna toewensen, maar ik heb een HART. Ik heb respect en ja, misschien ook een dure rolstoel, maar jij kunt lopen en klagen. Ik kan alleen maar zitten en van me afbijten tegen types zoals jij. 

Niet dat je zou willen weten hoe het met me gaat nu, maar dankzij jou heb ik nu extra last van mijn stemming, en de stemmen in mijn hoofd zijn al sinds gisteren in oorlog omdat ze me beter hadden moeten beschermen. 

Dankjewel, ruilen?


Oh, en reken er maar op dat ik je gebruik op mijn podium :)


Lisanne



3 opmerkingen:

  1. na dit is echt niet normaal meer !! die gast is gek !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die man moeten ze opsluiten en nooit meer vrijlaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Lisanne,

    Tot voor kort kende ik je nog niet. Totdat ik onlangs een optreden van je in Amsterdam mocht zien, samen met een aantal mensen die ik van Twitter ken.

    Voordat de voorstelling begon, zat je buiten, in je rolstoel. Je werd begroet door m'n mede-twitteraars, die jou al kenden. Ook ik begroette je. We wisselden wat woorden. Of we snel gechockeerd waren, vroeg je. Ik zei met n lach, dat het me niet grof genoeg kon zijn, we gingen immers een stand-up comediènne zien. Dan verwacht je dat. Ik kende je nog niet.

    Je deed je ding op het toneel. In je rolstoel. Ik rolde ook. Van het lachen. Geweldig vond ik het! Ik keek door je rolstoel heen.

    Na afloop hebben we nog even kort gepraat. Ik zei, dat ik je zou gaan volgen op Twitter. Diezelfde avond heb ik dat ook gedaan.

    Ik lees nu dus wat je typt op Twitter. We typen ook af en toe wat aan elkaar. Ik ken je nog steeds niet echt goed.

    Maar wat ik lees geeft me wel een heel goed beeld van je leven. En weet inmiddels dat het niet echt makkelijk is.

    Wat ik nu wel van je weet, is dat je zó dapper bent en alles uit het leven wil halen voor zover dat binnen je mogelijkheden ligt. Daar heb ik een enorme bewondering voor.

    Over degene, die je beschreef wil ik je graag het volgende meegeven:

    Mensen zoals deze persoon halen alleen zichzélf naar beneden. Níet jou.

    Mensen, die boven je staan, zullen je niet beledigen.
    Mensen, die onder je staan, kunnen je niet beledigen.

    Onthou dat maar. En ik hoop, dat je er aan zal denken als zoiets ooit weer zal gebeuren. En dat je er dan wat aan hebt.
    Vast wel!

    Liefs van je Twittermaatje @makochan200. En een :: BIG HUG ::

    BeantwoordenVerwijderen